ورزش واليبال ورزش واليبال .

ورزش واليبال

واليبال چيست

واليبال

واليبال يك ورزش گروهي است كه در آن بازيكنان هر تيم در دوسوي يك تور قرار گرفته و سعي مي كنند تا توپ را با گذراندن از تور در زمين تيم مقابل فرود آوردند.

واليبال در سال ۱۸۹۵ در كشور آمريكا متولد شد و شهرت جهاني آن پس از المپيك ۱۹۶۴ توكيو كه براي اولين بار در برنامه بازي هاي المپيك قرار گرفت، فراگير شده است.

واليبال تقريبا در تمام دنيا بازي مي شود اما در شرق آسيا، برزيل، ايتاليا محبوب تر است. اين رشته تقريبا براي تمام گروه هاي سني مناسب است. انجام بازي واليبال فضاي زيادي احتياج ندارد و وسايل آن كه شامل توپ و تور مي باشد گران نيستند.
واليبال ورزش مورد علاقه سربازها در جنگ جهاني دوم بود. ورزش واليبال كه در ابتدا مينتونت (Mintonette) ناميده مي شد در سال ۱۸۹۵ – يعني چهار سال پس از تولد بسكتبال – توسط فردي بنام ويليام جي. مورگان ابداع شد. مورگان متولد سال ۱۸۷۰ در شهر نيويورك بود كه پس از تحصيل در كالج جوانان مسيحي مسئوليت تهيه برنامه هاي ورزشي براي سلامتي و تندرستي مردان به او واگذار شده بود.

او اين بازي را با تركيب بازي هاي بسكتبال، تنيس و هندبال ايجاد كرد و هدفش طراحي ورزشي بود كه براي افرادي كه تمايل به تحرك كمتري دارند، مناسب باشد.

قوانين بازي در ابتدا بسيار ساده بود چرا كه بيشتر از آن كه شبيه ورزش باشد، يك تفريح محسوب مي شد اما به تدريج پس از آن كه اين ورزش در كشورهاي ديگر – به خصوص فيليپين – نيز علاقه منداني يافت، لزوم تدوين قوانين رسمي براي آن احساس شد.

تور اوليه اي كه براي اين بازي در نظر گرفته شده بود با ايده از تنيس، ۲ متر انتخاب شد و با توپ بسكتبال شبيه به بازي هندبال انجام مي شد. اين ورزش تا سال ۱۹۰۰ توپ مخصوصي براي خود نداشت و با هر توپي – از جمله توپ بسكتبال – آن را بازي مي كردند. هدف هر تيم آن بود كه توپ را در زمين حريف فرود بياورد و در اين راه توپ در دست ياران خودي مي چرخيد. در سال ۱۹۱۲ امتيازهاي هر گيم ۲۱ تعيين شد و ارتفاع تور نيز بيشتر شد.

فيليپيني ها اولين قانون براي اين بازي را در سال ۱۹۱۶ تهيه كردند و به دنبال آن در سال ۱۹۲۸ اتحاديه واليبال ايالات متحده آمريكا تشكيل شد و به وضع قوانين اين ورزش اقدام كرد
تغييرات چشم گير در واليبال

* ۱۹۱۷: امتيازهاي هر گيم از ۲۱ به ۱۵ تغيير كرد.
* ۱۹۲۰: تعداد ضربات براي هر طرف به ۳ محدود شد.
* ۱۹۲۲: اولين دوره رسمي مسابقات در بروكلين با حضور ۲۷ تيم از ۱۱ ايالت آمريكا برگزار شد.
* ۱۹۳۰: اولين بازي واليبال ساحلي دو نفره انجام شد.
* ۱۹۴۷: فدراسيون بين المللي واليبال (به فرانسوي: Federation Internationale De Volley Ball) به اختصار FIVB تشكيل شد.
* ۱۹۴۸: اولين دوره مسابقات رسمي واليبال ساحلي انجام شد.
* ۱۹۴۹: اولين دوره مسابقات قهرماني واليبال جهان در شهر پراگ، چكسلواكي برگزار شد.
* ۱۹۶۴: واليبال براي اولين بار به جمع ورزش هاي المپيكي پيوست.
* ۱۹۸۷: واليبال ساحلي از ورزش هاي رسمي بازي هاي جهاني شد.
* ۱۹۹۶: واليبال ساحلي دو نفره نيز به عنوان ورزش رسمي المپيك شناخته شد.

قانون و مقررات بسكتبال

اين قوانين و مقررات شامل نكات و مواردي در زمينه هاي زير است :
* زمين بازي
* تور
* تيم ها
* داوران و مسئولان بازي
* سرويس
* قوانين بازي
قوانين زمين بازي

طول زمين ۱۸ و عرض آن ۹ متر مي باشد و فارغ از هر گونه برجستگي يا فرورفتگي است.

زمين توسط خطوطي به عرض ۵ سانتيمتر علامت گذاري مي شود. اين اندازه گيري از گوشه زمين است.

خطي به عرض ۵ سانتيمتر ميان خطوط كناري در زير تور كشيده شده است و زمين را به دو قسمت مساوي تقسيم مي كند و به اسم خط مركزي شناخته مي شود.

خطوطي به طول ۹ و عرض ۵ سانتيمتر در ۳ متري خط مركزي بطور موازي كشيده شده است و به عنوان خط پايان شناخته مي شود. منطقه حمله به خط مركزي محدود است.

در هر قسمت زمين، منطقه سرويس توسط دو خطوط به طول ۱۵ و عرض ۵ سانتيمتر مشخص شده و در بيست سانتيمتري خط پايان و عمود بر آن قرار گرفته است. يكي از اين خطوط در امتداد خط كناري و ديگري در ۳ متري سمت چپ خط كناري راست قرار گرفته است.

حداقل درجه حرارت زمين سرپوشيده ۱۰ درجه است.


برچسب: ، تكنيك هاي واليبال، خطاهاي واليبال، درباره ي واليبال، قوانين چرخش در واليبال، مناطق زمين واليبال،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ساعت: ۰۵:۳۲:۰۸ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :